Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

eget val?

Av Ina - 17 juni 2012 21:14


På jobbet hade vi en liten dam som var född 1915, har bott ensam i lägenhet och klarat sig själv fram till nu när hon hamnade på sjukhuset. Inget jätteallvarligt men ändå...Så söt och tacksam! Underbar liten dam!

Hon sa flera gånger till oss i personalen att hon tyckte att hon hade gjort sitt och önskade att få somna in. Många önskar det, vissa mycket sämre än vad denna damen var. Många frågar oss i personalen om vi kan ge dem något så de somnar in- slippa sina plågor...då gör det ont i hjärtat...

Men enligt doktorn var hon för "frisk", hade lite högt blodtryck som nu var under kontroll...ska man inte få kunna bestämma själv om man är vid sina sinnes fulla bruk om man vill fortsätta leva?!? Vi får ju såklart inte hjälpa någon att avlida men vi kan ju sätta inga åtgärder vid hjärtstopp ( 0 HLR) Damen fick när jag jobbade även en hjärtinfarkt men blev bättre...Men uttryckte även till doktorn att hon inte ville leva längre, vi bad henne upprepa vad hon sagt och vad det innebar men hon höll fast vid sitt beslut. En ssk skulle ta tag i detta och jag hann gå hem innan jag fick höra hur det slutade.

Jag tycker att man ska kunna bestämma hur man vill ha det!! Är man gammal och sjuk är det ofta en lättnad att få somna in...mycket etik i detta...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ina - 9 december 2012 21:17

  Hanna och jag sov till kl 08, det gillar mycket! Ändå var Hanna trött....vi myste med Roger på morgonen innna han körde till jobbet och vi körde mot Mörrum och det årliga pepparkaksbaket! Det var klass 1 varning så jag var lite velig om jag skull...

Av Ina - 22 november 2012 21:23


  Hanna bäddade ner alexander i deras små fotöljer framför tvn     ...

Av Ina - 22 november 2012 21:20

En dag när vi var i karantän var det helt underbart väder så vi gav oss ut i skogen, gick inom Doppet och köpte kakor att fika på. Det var underbart! 2 timmar lekte vi i skogen innan vi gav oss hemåt, barnen gillade verkligen det! Hanna klättrade o...

Av Ina - 22 november 2012 21:01


  Stort grattis till Mattias och Barbara som fick en liten Walter den 17 nov!     ...

Av Ina - 22 november 2012 20:48

  Alexander har lämnat ett avföringsprov för att doktorn skulle kunna utesluta att diarréerna beror på någon tarminflammation...jag har varit lite orolig för att det skulle visa något, fick ett papper hem i veckan om att doktorn skulle ringa någon ...

Ovido - Quiz & Flashcards