Alla inlägg under september 2010

Av Ina - 28 september 2010 16:25

         

Av Ina - 28 september 2010 16:00


Började få förvärkar natten till den 23:e ringde förlossningen som sa att jag kunde komma när jag ville. Då var det uthärdligt så jag sov lite. Ringde mamma som kom vid 04 tiden.

Vid 07 tiden åkte vi in men då var jag bara öppen 4 cm så det blev en dryg dag innan vi fick träffa killen.

Vi fick tom ett rum som vi kunde sova i, det var skönt att sova en liten stund. Och jag kunde äta lite lunch.

Vid 16.30 var jag i förlossningsrummet då var jag öppen 7 cm sen tog det fart. Fick prova akupunktur som smärtlindring, fick en whiskeypinne i huvudet (roger blev väldigt avundsjuk, jag som inte ens dricker whiskey) Nej de bara kallade nålen så så passade vi på att skoja lite med varandra. Sen fick jag ju lustgas också och gud va härligt det är just då!

Barnmorskan tog hål på hinnorna så vattnet gick.

19.09 är han född vår kille. Jag tittade på klockan och tänkte för mig själv att kl 19 är det nog över och så blev det. Barnmorskan var fullt upplyst om att min stora rädsla var att spricka så mycket som jag gjorde med Hanna så hon gjorde allt hon kunde för att jag inte skulle spricka mer än "nödvändigt". Och så blev det...fick några stygn som är normalt inte mer, de hade tom en doktor inne som kollade att allt stod rätt till...Jag kände mig väl omhändertagen och fick en normal förlossning.

Jag fick upp honom på bröstet direkt och Roger klippte navelsträngen under tiden städade de och sydde mig.

Barnsmorskan Agneta tittade på Alexander och sa att detta är en stor kille, han väger nog runt 4 kilo...4490 för att vara exakt...shit tänkte jag vilken jättebebis...=)

Vi fick de goda mackorna, jag duschade och ammade Alexander sen gick vi upp till BB.

Det var fullt på BB så vi fick en sal på gynsidan, gjorde inte oss något för där hängde en tv på väggen...hehehe vilken lyx...

Personalen på gyn tog hand om oss...Första natten gick ganska bra....Jag stannade kvar till söndagen för Alexander var tvungen att bli 48 timmar för att de ska kunna ta ett blodprov på honom. Roger åkte hem till Hanna, de kom och hälsade på på lödagen. Hanna tyckte sängen var roligast, att köra den upp och ner...

natten mellan lördagen och söndagen var hemsk! Han var vaken HELA natten i stort sett och åt och åt...när jag pratade med roger bröt jag ihop och då kom en barnmorska in...de tog hand om Alexander medans jag åt frukost och jag kände mig som välrdens sämsta mamma...Amningen är det lite si och så med, funkar på dagen men på natten äter han så mycket så det hinner inte fylla på sig...eller brösten är stenhårda men han blir inte mätt så vi har gett honom ersättning...

Bröstvårtorna är såriga och det gör så jäkla ont att amma honom...får se om det ordnar sig...Känns konstigt bara när jag hade så mycket mat till Hanna och det funkade jättebra...

Som tur är tar han flaskan har även köpt ett silikonskydd som ska avlasta bröstvårtorna men vet inte om det funkar så bra än...


Blir ett långt inlägg detta, har säkert glömt något men isåfall återkommer jag...=)

Av Ina - 26 september 2010 15:57


Hela familjen är nu samlade, det började inte så bra då Hanna var helt galen när vi kom hem och skulle laga lunch. Jag har knappt sovit något inatt, lillkillen har ätit HELA natten!!! När klockan var 07 på morgonen höll jag på att få nervsammanbrott. När jag pratade med Roger grät jag och i samma veva kom en snäll barnmorska in...De säger smamma sak alla : Normalt, normalt, inget att oroa sig för....

Amningen har kommit igång men det gör så Jä&%¤# ont när han ska äta...Ja spänner hela mig innan och därav har jag ont i axlar, rygg och nacke...vilket gnäll va?!?

Det är jätteskönt att vara hemma men tryggt på BB.

Jag ska berätta hur förlossningen gick lite senare nu orkar jag inte...


Tack för alla sms, telefonsamtal, mail och facebookinlägg. Ett extra tack till mamma som passade Hanna och till min man som fanns med under hela förlossningen.  

Av Ina - 22 september 2010 19:32


Det har verkligen varit härligt väder idag så vi var på lekplatsen, hanna träffade några kompisar som var 5 år från dagis där som hon lekte med. Det är så roligt att lyssna på henne. Hon är så framåt och duktig...

Vi köpte lite fika och satt på altanen och myste.

Men hon har varit ganska besvärlig idag, inte alls så snäll som hon brukar men så har hon haft mormors fulla uppmärksamhet...

Hon tom nafsade mig i armen innan vilket hon inte brukar göra... 


och nu är det kväll igen, sitter som vanligt vid datorn...så drygt om kvällarna...

men finns en del att titta på idag...


Imorgon ska jag nog bara vila, städa lite...

Av Ina - 22 september 2010 19:29


Jag trodde aldrig att det skulle bli så utdraget denna gången, var helt övertygad om att vi skulle få vår bebis runt den 13:e. Kanske tom ligga på BB ihop med lillebror. Men så blev det inte...de har haft sin Leo hos sig i 2 veckor nu...vill så gärna träffa dem! Och kela med honom...suck!

Vad detta är drygt!

Imorgon ska jag ringa förlossningen och prata med dem...får se vad de har att säga...

Av Ina - 22 september 2010 10:58


idag skiner solen men det är nog ganska kallt. Vi ska gå ut till lekplatsen efter lunch hade vi tänkt. Måste ut lite!

Tänkte gå till den stora så jag får lite motion...=)

Mamma är här, ska vara här till ikväll då roger ville spela innebandy. så vi ska mysa mysa mysa.

Hon har verkligen fått köra fram och tillbaka, bjöd henne på lunch igår som tack. vi är verkligen glada att hon ställer upp! Hon är lite nervös att bebisen ska komma på lördag då hon ska på Grease...helgerna är alltid lättare att ringa in nån som passa Hanna...det löser sig alltid!


Av Ina - 21 september 2010 18:22


varit hos barnmorskan idag, hade mamma med mig som sällskap.

BM gjorde det hon brukar göra....mäta magen, kolla BT, lyssna på hjärtljuden. Och så bad hon mig att ringa förlossningen på torsdag och boka en tid för undersökning på tisdag...om det inte har kommit igång...hoppas hoppas!

Sen gick vi en runda på stan och åt lunch. vilket härligt väder det är idag!

Passade på att köpa nån present och lite annat smått och gott.

Nu ikväll tog mamma och jag en promenad till, solen skiner och det är ganska varmt...härligt höstväder!

Imorgon är vi lediga från dagis...hoppas på fint väder så man kan vara ute!

Av Ina - 20 september 2010 17:44


ja och nu är även detta val över...får se hur det blir de närmaste 4 åren...

Ovido - Quiz & Flashcards